تجهیزات و لوازم چاپ فلکسوگرافی می‌توانند سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی به شمار بیایند که از مهم‌ترین موارد مربوط به آنها ماندگاری‌ است. اما استفاده مکرر در چاپ و قرار گرفتن آن‌ها در معرض مواد شیمیایی (به ویژه در مورد کلیشه و اسلیو) باعث ضعیف شدن و آسیب دیدن آنها می‌شود و بر کیفیت چاپ و در نهایت بر روند تولید شرکت اثرات منفی می‌گذارد، لیکن پیشنهاد می‌شود این مقاله را مطالعه کنید.

از اسلیوهای الاستومر و کلیشه‌های فلکسوی خود به خوبی مراقبت کنید: نگهداری از لوازم چاپ فلکسو

اسلیوهای الاستومر چاپ فلکسوگرافی، در برابر سایش مرکب‌های خورنده و حلال‌ها، بادوام هستند. در مقابل، کلیشه‌های فتوپلیمر، اگرچه برای بخش بزرگ و خاصی از مشاغل حوزه چاپ کارآمد هستند اما در برابر موارد زیر آسیب‌پذیر می‌باشند:

  • تورم
  • فرسودگی
  • اعوجاج

فرقی ندارد که انتخاب شما اسلیوهای الاستومر هستند یا کلیشه های فتوپلیمر، در هرصورت باید بدانید که هردوی آنها آسیب پذیرند. هر دوی این محصولات پس از چاپ، هنگام تمیز کردن مرکب از سطح آن‌ها و انبار کردن آن‌ها برای چاپ بعدی نیازمند مراقبت‌هایی هستند.

در این مقاله به چند نکته در مورد نحوه‌ی صحیح تمیز کردن، نگهداری و انبار کردن اسلیوهای الاستومر و کلیشه‌های فلکسو می‌پردازیم.

سرعت

استراحت کردن پس از یک چاپ طولانی، وسوسه‌انگیز است، اما وقفه در شروع تمیزکاری ممکن است به اسلیوهای الاستومر و سیلندرهای چاپی آسیب برساند، در نتیجه، سرعت در انجام این کار نکته بسیار مهمی است. باید بلافاصله پس از توقف چاپ و قبل از خشک شدن و سفت شدن مرکب، اسلیوها و سیلندرها را از ماشین چاپ خارج کرده و تمیز کنید.

انتخاب بهترین روش شستشو و تمیز کردن

اسلیوهای الاستومر یا کلیشه‌های فتوپلیمر را به خوبی شستشو دهید، هرچند زمان‌بر است اما فقط به پاشیدن چند محلول شیمیایی روی آن‌ها اکتفا نکنید. برای انواع مرکب‌ها محلول‌های شیمیایی مختلفی وجود دارد پس از صحت آن اطمینان حاصل کنید، برای این منظور می‌توانید به راهنمای مربوط به مرکب مورد استفاده رجوع کنید. به این نکته دقت کنید که برخی از مرکب‌ها برای شستشو به مواد شیمیایی فرّار نیاز ندارند.

توصیه ها:

  • مرکب‌های پایه آب
  • از آب و صابون ملایم استفاده کنید.
  • “ایزوپروپیل” یا الکل صنعتی با انواع کلیشه‌ها سازگار است.
  • با آب تمیز، به دقت آبکشی کنید.
  • مرکب‌های پایه حلال، مرکب‌های پایه روغن، مرکب‌های UV و مرکب‌های مبتنی بر پرتوی الکترونی
  • از حلال مناسب برای هر مرکب و یا از محلول شستشو غیر فرّار تایید شده، استفاده کنید.

جلوگیری از سایش

به یاد داشته باشید، اسلیوهای چاپ با وجود آنکه بادوام هستند، سطح نرمی دارند. بنابراین استفاده از ابزارها و روش‌های خشن برای تمیز کردن، ممکن است سطح لاستیکی اسلیوهای الاستومر و کلیشه‌های فتوپلیمر را از بین ببرد. هنگام تمیز کردن اسلیوها از مواد سخت و زبر مانند فلز یا سیم استفاده نکنید.

توصیه: برای پاک کردن مرکب باقی‌مانده از برس های نرم استفاده کنید. برس‌های ساخته ‌شده از موی طبیعی به‌طور کامل و ملایم، کلیشه‌ها و اسلیوهای الاستومر را تمیز می‌کنند.

خشک کردن

پس از شستشو منتظر بمانید تا رطوبت روی کلیشه یا اسلیو خشک شود اما توصیه نمی‌شود که از کمپرسور هوای خشک‌کننده استفاده کنید، زیرا ممکن است آلودگی‌های موجود در خطوط تولید را به آنها بچسباند.

هدف، پاک کردن سطح از مواد و ذرات خارجی باقی‌مانده از چاپ است تا منجر به کاهش کیفیت نشوند.

انبار کردن

قبل از انبار کردن اسلیوهای الاستومر و کلیشه‌های تمیز شده، حداقل ۴ ساعت صبر کنید تا از تبخیر کامل حلال‌ها و سایر مایعات اطمینان حاصل کنید. آنها را در کاغذ یا فیلم تیره بپیچید تا در معرض ازون و اشعه ماوراءبنفش که ممکن است خصوصیات فیزیکی آن‌ها را تغییر دهد، قرار نگیرند.

دمای انبار نباید بیشتر از ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۷ درجه سانتیگراد) و کمتر از ۹۰ درجه فارنهایت (۳۲ درجه سانتیگراد) باشد. میزان رطوبت باید تقریباً صفر بوده و همچنین محیط، باید عاری از  اشیاء منتشرکننده ازون مانند موتورهای الکتریکی و چراغ‌ها باشد.

اسلیوها را به ‌صورت عمودی نگهداری کنید. قرار دادن آنها در جهت افقی می‌تواند به سطح آن‌ها آسیب برساند. اگر باید به‌صورت افقی قرارداده شوند، در زیر آن‌ها از بالشتک نرم استفاده کنید. اسلیوهای نیکل، همیشه باید به‌صورت ایستاده و روی سطح بالشتک نگهداری شوند تا از آسیب رسیدن به آن‌ها جلوگیری شود.

با نگهداری صحیح اسلیوهای فلکسو از سرمایه خود محافظت کنید

عدم نگهداری صحیح اسلیوهای الاستومر، کلیشه‌ها و سیلندرهای چاپ فلکسو، منجر به آسیب‌هایی می‌شود که در نهایت باعث کاهش طول عمر آنها خواهد شد اما با نگهداری صحیح می‌توان از این آسیب‌ها جلوگیری کرد. عدم تمیزکاری و نگهداری نادرست ممکن است باعث به وجود آمدن آلودگی‌هایی شود که کیفیت چاپ را کاهش می‌دهد و برعکس با نگهداری صحیح، محصولات فلکسو ماندگار شده و همراه با چاپ‌ با کیفیتی خواهند بود.