مشکلات ناشی از مضرات مرکب، کابوس بزرگی برای شرکت‌های چاپ فلکسو هستند. تنظیم نحوهی جذب ترکیبات آلی فرار، آزمایش گرانروی و تَر شوندگی مسائل رایجی‌اند که هر چاپخانه‌ای با آن‌ها روبه‌رو است. استفاده از مرکب‌های زیست‌پایشی نه ‌تنها منجر به حل این مشکلات می‌شود، بلکه این نوع مرکب‌ها بهترین رنگ را ارائه می‌دهند.

نوع جنس‌ چاپی و مرکب‌ عوامل مهمی برای دست یافتن به چاپ‌های دوستدار محیط‌زیست هستند، اما روش‌های متعددی وجود دارد که چاپخانه‌های فلکسو بتوانند به سمت چاپ زیست‌پایشی گام بردارند. در نظر گرفتن عمر نهایی محصول، نحوۀ انجام فرآیندها و تجهیزاتی که در این مسیر استفاده می‌کنید نیز می‌تواند نقش بسزایی در تحقق این امر داشته باشند.

۴ مرکب زیست پایشی برای چاپ بسته‌بندی های سازگار با محیط زیست

اگرچه مرکب‌هایی که ۱۰۰% زیست‌پایشی باشند وجود ندارند، اما دسته‌ای از مرکب‌ها بیشتر از سایرین  با محیط‌زیست سازگار هستند. در ادامه چهار نوع از برجسته‌ترین مرکب‌های زیست‌پایشی فلکسو برای چاپ بسته‌بندی را بررسی می‌کنیم.

  • مرکب‌های پایه آب
  • مرکب‌های گیاهی (ساخته‌شده از روغن ذرت، سویا و …)
  • مرکب‌های UV
  • مرکب‌های دریایی (ساخته‌شده از جلبک، گیاهان دریایی و…)

مرکب‌های پایه آب

اگر در استفاده از مرکب‌های سازگار با محیط زیست جدی هستید، باید از هرگونه حلال، روغن یا مرکب‌های ساخته‌شده با استفاده از ترکیبات نفت خام دوری کنید. مرکب‌های پایه آب، یک گزینه عالی برای دستیابی به چاپ زیست‌پایشی هستند زیرا در ترکیبات آن مقدار کمتری از “مواد آلی فرار (VOC)” استفاده‌ شده است و از عناصر ساده‌ای تشکیل‌ می‌شوند.

“مرکب‌های پایه آب” قدیمی‌ترین مرکب‌های سازگار با محیط‌زیست هستند و عموماً برای چاپ روی جنس‌هایی مانند جعبه و کارتن که جذب بالایی دارند، استفاده می‌شوند. علاوه بر این، تصاویر و متون چاپ‌شده با این نوع مرکب‌ها همواره عالی به نظر می‌رسند. بنابراین شما کیفیت چاپ را فدای زیست‌پایشی بودن مرکب نخواهید کرد. همچنین مرکب‌های پایه آب به‌ راحتی تمیز و ذخیره‌سازی می‌شوند و با کلیشه‌های الاستومر سازگار هستند.

مرکب‌های گیاهی

مرکب‌های گیاهی معمولاً از یک  ترکیب آلی مانند روغن ذرت، دانه‌های سویا و … به‌دست می‌آیند و به روشی طراحی شده‌اند که انتشار “ترکیبات آلی فرار (VOC)” را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. بعلاوه، مواد طبیعی مورد استفاده برای ساخت این مرکب‌ها، سریع‌تر از مرکب‌های معمولی بازیافت و تجزیه می‌شوند.

اگرچه این نوع مرکب‌ها به اندازه سایر مرکب‌های ذکرشده مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، اما از لحاظ سازگاری با محیط‌زیست، جایگزین مناسبی برای مرکب‌هایی است که از ترکیبات نفت خام تولید شده‌اند.

مرکب های UV

اکنون زمان مناسبی است تا به تفاوت انواع مرکب‌ها بپردازیم. به‌طورکلی، مرکب‌ها به دو دسته مرکب‌های بی‌ثبات و مرکب‌های برگشت‌پذیر طبقه‌بندی می‌شوند. مرکب‌های بی‌ثبات از طریق جذب و تبخیر، خشک می‌شوند و مرکب‌های برگشت‌پذیر از طریق تابش اشعه ماوراءبنفش یا پرتوی الکترونیکی خشک می‌شوند.

مرکب‌های UV یا برگشت‌پذیر تقریباً بلافاصله در زیر نور UV خشک می‌شوند و ۹۹.۵٪ ترکیبات آلی کمتری آزاد می‌کنند. به‌علاوه، مرکب‌های برگشت‌پذیر برخلاف مرکب‌های بی‌ثبات، نیاز به پوشش‌ها و محافظ‌های اضافی ندارند.

مرکب‌های دریایی

“مرکب‌های دریایی” کامل‌کننده‌ی فهرست این مقاله که جایگزین دیگری برای مرکب‌های چاپ مبتنی بر نفت خام است. این نوع مرکب که غالباً “سازگارترین مرکب با محیط‌زیست” لقب می‌گیرد، انتشار کربن را تا ۲۰۰% کاهش می‌دهد. همچنین در برابر اشعه ماوراءبنفش (UV) پایدار است. این فناوری کاملاً جدید است و صنعت چاپ به ‌تازگی شروع به استفاده از قابلیت‌های بالقوه آن کرده‌ است.

سایر ایده‌های بسته‌بندی زیست‌پایشی

بدیهی است که مواد، مؤثرترین فاکتور در چاپ زیست‌پایشی هستند اما این بدان معنا نیست که فرآیندها و تجهیزات را کاملاً نادیده بگیریم.

سیستم اتوماتیک کنترل مرکب یکی از راه‌های ایجاد تعادل مناسب بین کیفیت و سازگاری مرکب با محیط‌زیست است. به زبان ساده، سیستم اتوماتیک کنترل مرکب، برای ساده‌سازی و تعادل بخشیدن به عملیات چاپ جهت کاهش ضایعات و با کنترل مقادیر دقیق مرکب کار می‌کند. داشتن این سیستم علاوه بر استفاده کمتر از مرکب و کمک به روش زیست‌پایشی، می‌تواند به کاهش هزینه‌های کلی چاپ کمک کند.

ارزیابی و کنترل کیفیت پیش از چاپ یک روش عالی دیگر برای اجرای روند سازگاری با محیط‌ زیست است. بررسی صحت و سلامت ماشین چاپ، کلیشه‌های چاپی و دیگر مواد اولیه می‌تواند با جلوگیری از اتلاف وقت و سرمایه، از تکرار فرآیندهای چاپی که مسبب آسیب به محیط زیست می‌شوند جلوگیری کند. این یک روش فوق‌العاده است که نه تنها در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کند بلکه روشی است زیست‌پایشی!

رسیدن به اهداف زیست پایشی در چاپ فلکسو

اگر می‌خواهید مرکب‌هایی داشته باشید که ۱۰۰% زیست‌پایشی باشند و یا کلیشه‌ها و سایر تجهیزات خود را مجدداً سازمان‌دهی کنید، همکاری با یک تولید کننده چاپ فلکسو، شما را در رسیدن به این اهداف یاری می‌کند.

یک متخصص چاپ فلکسو می‌تواند در مورد رویکردهای زیست‌پایشی چاپ فلکسو و همچنین عیب‌یابی فرایندهای فعلی چاپ، مشاوره ارزشمندی ارائه دهد و به شما کمک کند تا بتوانید یک استراتژی چاپ زیست‌پایشی پیاده کنید، که باید شامل مرکب‌ها، جنس‌های چاپی و کلیشه‌ها باشد!