فقط از ثانیه استفاده نکنید، از سانتی‌­استوک هم استفاده کنید!

همه ما می­دانیم که مرکب فلکسو دارای ویژگی به نام “ویسکوزیته” است، که باید کنترل آن را به دست بگیریم. ویسکوزیته، جنبه‌ای از حرکت مواد است که به دلیل تفاوت در مخلوط شدن جامدات و مایعات (مانند آب) بطور متفاوتی جاری می‌شوند. به عبارت دیگر ممکن است جاری شدن مخلوط به صورت یک‌دست نباشد یا با میزان مورد نظر متفاوت باشد.

گاهی دیده شده که کارشناسان چاپ، ویسکوزیته را فقط از طریق “مشاهده تجربی” یا از طریق “نحوه‌ی جاری ­شدن مرکب” کنترل می‌کنند که به نظر کار مفیدی در این زمینه به شمار می‌رود. این درحالی است که قطعاً باید از وسیله‌ای به نام زان­‌کاپ استفاده شود. ابزارهای دیگری هم برای اندازه‌­گیری ویسکوزیته وجود دارند که برخی از آنها بصورت خودکار هستند، اما زان­‌کاپ در مقیاس سنجش، ابزار اصلی برای اندازه­‌گیری ویسکوزیته در چاپخانه‌های فلکسو محسوب می­‌شود. چنانچه شما از کنترل خودکار ویسکوزیته استفاده می­کنید، و آن را با زان­‌کاپ­‌ها کالیبره می­‌کنید پس این امر شامل حال شما هم می­شود.

Zahn Cup؛ محفظه ای با سوراخی به اندازه معین و دقیق برای اندازه‌گیری ویسکوزیته سیالات

در این مقاله فقط درباره زان­‌کاپ­‌هایی نوشته شده که منحصراً توسط کمپانی Paul N. Gardner تولید می‌­شوند. موضوع را فقط به این برند خاص محدود می­‌کنیم زیرا گمان می­کنیم این برند همان چیزیست که اکثر قریب به اتفاق ما از آن استفاده می­‌کنیم. تمام اعداد و دیاگرام‌­های این مقاله همگی با فرمول­‌هایی ایجاد شده‌­اند که GARDCO آنها را در دفترچه‌­های راهنمای خود برای زان­‌کاپ­‌ها تألیف و منتشر کرده است.

اندازه­‌گیری ویسکوزیته مرکب فلکسو معمولاً با مرکب پایه‌آب یا پایه‌حلال در ارتباط است و تجربه­ نشان داده که در میان برندها، تفاوت اندکی در ویسکوزیته وجود دارد. این مجموعه‌ی نسبتاً محدود از ویسکوزیته‌­ها می­تواند عمدتاً فقط توسط دو عدد از زان­کاپ‌ها تحت پوشش قرار گیرد: زان‌کاپ #۲ و #۳ .


#۲ برای اندازه‌گیری مرکب پایه‌حلال متمایل است و #۳ برای مرکب پایه‌آب. کاملاً مبرهن است که مرکب پایه­‌آب نسبت به مرکب پایه‌حلال از ضخامت بیشتری برخوردار است؛ بنابراین مرکب پایه­‌آب دارای عدد ویسکوزیته‌ی بالاتری است. البته این امر بصورت مطلق نیست، از این رو همیشه به پیشنهادات و توصیه­‌های تولیدکننده‌ی مرکب مراجعه کنید.

دو سری زان‌­کاپ از GARDCO ؛ S90/Zahn Signature Dip cup، و EZ™ Zahn (ASTM) Dip cup است و هر یک از آنها شامل کاپ­های #۲ و #۳ است. EZ نسبت به Signature برتری دارد، اما کسانی هستند که محاسبات خود را مطابق با سری Signature ایجاد کرده‌­اند. آنها طبق راهنمای GARDCO، هر دو سِریِ زان­‌کاپ‌­ها را در اختیار دارند “تا به الزامات گذشته و حال دسترسی داشته باشند”. بدین ترتیب، لازم است تا به تفاوت‌­های آنها با توجه به سنجش­‌های ویسکوزیته، بین چهار نوع از زان‌­کاپ­‌ها نگاهی دقیق بیاندازیم: سِری Signature #2، سِری Signature #3، سِری EZ #2، و سِری EZ #3.

پیش از مقایسه‌ی کاپ‌­های مختلف، باید دو “واحد سنجش‌­” را معرفی کنیم که در مکالمات روزانه خود با آن مواجه نمی‌­شویم؛ پویز (واحد رایج برای اندازه‌گیری ویسکوزیته) و استوک (The poise & the stoke).

پویز، واحد سنجش برای مقاومت یک سیال به منظور جاری شدن است. پویز نیز تاثیر گرانش را مدنظر قرار نمی‌­دهد.

زان­‌کاپ‌­ها از گرانش برای اندازه‌­گیری ویسکوزیته استفاده نمی­‌کنند. از علم ریاضی برای فاکتور گرفتن گرانش و محاسبه چگالی سیالی استفاده می­شود که تولیدکننده­‌ی واحد سنجشی به نام استوک است. این عدد بر ۱۰۰ تقسیم می‌­شود تا واحد مفیدتری از سنجش را با نام سانتی­‌استوک (Centistoke) یا همان یک میلیمتر بر ثانیه فراهم کند.

توجه داشته باشید که دما یک متغیر مهم در سنجش ویسکوزیته به شمار می­‌رود، اما ما این عامل را در مبحث خود نمی­‌گنجانیم. بلکه فرض را بر این خواهیم گرفت که مرکب بصورت ثابت درآمده و در دمای عملیاتی نرمال قرار دارد.

سانتی‌­استوک روش عینی‌­تری برای شرح ویسکوزیته است، نه فقط عدد زمانِ جریان (زمانی که مرکب از کاپ تخلیه می‌­شود). خوشبختانه، از آنجایی که زمانِ جریان برای هر کاپ می­‌تواند با مقدار ویسکوزیته به واحد سانتی‌­استوک مرتبط باشد یا برعکس، پس می­توانیم از سانتی‌­استوک به عنوان پُلی برای تبدیل زمان­‌های جریان بین کاپ­‌های مختلف استفاده کنیم.

فرض کنید تولیدکننده­ مرکب‌­ به شما توصیه کرده ویسکوزیته در ۲۲ الی ۲۸ ثانیه با سری زان­‌کاپ Signature #2  نگه داشته شود. به فرمول‌­ها مراجعه نمی­کنیم، اما با بکارگیری آنها در یک جدول، می­توانیم ثانیه‌­های زمان جریان را برای زان­‌کاپ‌­ها به سانتی‌­استوک­ برای هر کاپ تبدیل کنیم.

جدول ۱

زمان جاری شدن (ثانیه) میزان ویسکوزیته به واحد سانتی­استوک Signature #2
۲۲ ۵۷.۴
۲۳ ۶۳.۱
۲۴ ۶۸.۷
۲۵ ۷۴.۱
۲۶ ۷۹.۴
۲۷ ۸۴.۷
۲۸ ۸۹.۹

زمان جریان ۲۲ ثانیه‌­ای یا زمانی که طول می‌­کشد تا مرکب از حفره به طور کامل خارج شود، با استفاده از Signature Cup #2 متناسب با ویسکوزیته‌­ی ۵۷/۴ سانتی‌­استوک است. زمان جریان ۲۸ ثانیه نیز­ با استفاده از Signature Cup #2 مربوط به ویسکوزیته­‌ی ۸۹/۹ سانتی­‌استوک می‌­باشد. بنابراین تأمین­‌کننده­‌ی مرکب در واقع توصیه می­‌کند تا ویسکوزیته را بین ۵۷/۴ و ۸۹/۹ سانتی­‌استوک حفظ کنید و نحوه­‌ی اندازه­‌گیری ویسکوزیته اصلاً اهمیتی ندارد! او فقط به شما یک راه میان­بُر ارائه می­دهد، زیرا اگر دامنه سانتی‌­استوک را به شما بدهد، این سوال پیش می­اید که “با چه چیزی اندازه بگیرم و تا چه مدت؟”

 اکنون، به منظور به تصویر کشیدن تفاوت دو کاپ با یک عدد مشابه، در هر دو سِری­، دامنه سانتی‌­استوک را برای EZS #2 در نظر میگیریم. (به جدول ۲ مراجعه کنید). زمان جریان ۲۲ ثانیه‌­ای با استفاده از cup EZ #2 به ویسکوزیته­‌ی ۲۷/۶ سانتی‌­استوک متناسب است. زمان جریان ۲۸ ثانیه­‌ای هم با استفاده از cup EZ #2 به ویسکوزیته‌­ی ۵۱/۷ سانتی‌­استوک متناسب است.

جدول ۲ (مقایسه مرکب پایه‌حلال)

زمان جاری شدن (ثانیه) ویسکوزیته سانتی­استوک Signature #2 ویسکوزیته سانتی­استوک EZ #2
۲۲ ۵۷.۴ ۲۷.۶
۲۳ ۶۳.۱ ۳۱.۹
۲۴ ۶۸.۷ ۳۶.۱
۲۵ ۷۴.۱ ۴۰.۱
۲۶ ۷۹.۴ ۴۴.۱
۲۷ ۸۴.۷ ۴۷.۹
۲۸ ۸۹.۹ ۵۱.۷

 بنابراین، حتی اگر شما ویسکوزیته مرکب را در عدد ۲۸ ثانیه با استفاده از EZ #2 حفظ کنید، ویسکوزیته‌ی شما (۵۱/۷ سانتی‌­استوک) در واقع پایین‌­تر  از حداقل استاندارد توسط تأمین­‌کننده­ خواهد بود (۵۷/۴ سانتی‌­استوک)! نمی‌توانید به سادگی از این موضوع مهم بگذرید.

خوشبختانه برای افرادی که از مرکب پایه‌آب استفاده می­کنند، این تفاوت­ها بین Signature #3 و EZ #3 چندان مهم و چشمگیر نیست. (به جدول ۳ مراجعه کنید). این تفاوت­‌ها بطور عملیاتی قابل چشم‌­پوشی هستند، اما از لحاظ فنی متفاوت هستند، و یک کارشناس مجرب مایل به نادیده گرفتن آنها نیست.

جدول ۳ (مقایسه مرکب پایه‌آب)

زمان جاری شدن (ثانیه) ویسکوزیته سانتی­استوک Signature #3 ویسکوزیته سانتی­استوک EZ #3
۱۲ ۷۵ ۷۲
۱۳ ۸۹ ۸۶
۱۴ ۱۰۲ ۹۹
۱۵ ۱۱۵ ۱۱۲
۱۶ ۱۲۸ ۱۲۵
۱۷ ۱۴۰ ۱۳۷
۱۸ ۱۵۲ ۱۴۹
۱۹ ۱۶۴ ۱۶۱
۲۰ ۱۷۶ ۱۷۲

خبر خوب اینست که همانطور که قبلاً هم گفته شد می­‌توانید از فرمول­‌ها یا چارت­‌ها برای تبدیل زمان­‌های جاری شدن بین انواع مختلف کاپ‌­ها استفاده کنید که پاسخی به سوال همیشگی است یعنی: “آیا می­توانم از #۲ به جای #۳ استفاده کنم یا بالعکس؟                                                                                                                                        

اکثر کارشناسان تمایل دارند تا بیشتر به اعداد بپردازند، اما به نظر تاکنون موضوع روشن شده است:

تفاوت­‌های اندک بین نتیجه‌ی خروجی کاپ‌­ها می­ تواند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

ظاهراً ویسکوزیته در صنعت چاپ به صورت سانتی‌استوک محسابه نمی‌شود و همیشه آن را به صورت “عدد ثانیه خروجی با استفاده از زان­‌کاپ” محاسبه می‌کنند، حتی اشاره‌­ای به ذکر نوع کاپ هم نمی‌شود. با نگاهی دقیق‌­تر، احتمالاً ذکر ویسکوزیته به صورت سانتی­‌استوک در آینده مشکلات بسیاری را حل خواهد کرد، همچنین حاضر به ثبت نوع و تعداد کاپ هم خواهیم بود.