هشت اصل مهم “AM-TECH” برای نگهداری کلیشه‌ی فلکسو

۱- برای سفارشات محوله انگیزه داشته باشید.

۲- بیشتر زمان خود را باید صرف نگهداری پیشگیرانه کنید.

۳- کارهایی که باید انجام شود را به ترتیب برنامه ریزی کنید.

۴- اطمینان حاصل کنید که هر شخص ابزار مناسب برای انجام وظیفه خود را دارد.

۵- کارکنان می‌توانند کمی مسئولیت بیشتری عهده دار شوند.

۶- با نگهداری پیشگیرانه، نتیجه تولیدی عالی خواهید داشت.

۷- از ایده‌های خلاقانه همهٔ افراد استفاده کنید.

۸- “تمام مراحل را به درستی انجام دهید!”

تمیز کردن کلیشه‌های فتوپلیمری

روش زیر در نظر گرفته ‌شده است تا ابزارهای مؤثری را برای پاک کردن صحیح مرکب‌های پایه آب از سطح کلیشه‌های فتوپلیمر، در اختیار چاپخانه های فلکسوگرافی مدرن قرار دهد. این روش به‌منظور افزایش ایمنی پرسنل، طول عمر کلیشه و نگهداری مواد شیمیایی تمیزکننده مطرح شده است. لازم به ذکر است که مراحل و اطلاعات زیر را می‌توانید با روش‌های فعلی خود، ادغام کرده و نتایج را بهبود ببخشید.

مرحله ۱ : تمیز کردن را به تعویق نیندازید

پس از اتمام کار و توقف ماشین چاپ، مرکبِ روی کلیشه بلافاصله شروع به خشک شدن می کند. هرچه سریعتر کلیشه ها را از ماشین چاپ به محل شستشو منتقل کنید، تمیز کردن مرکب از روی کلیشه بهتر انجام خواهد شد. این “قانون طلایی” در تمیزکاری و نگهداری کلیشه است.

مرحله ۲ : آبکشی کنید

کلیشه‌ها باید بلافاصله با “آبِ تمیز” آبکشی شوند. با این کار مرکب‌ها مجدداً مرطوب شده و مقدار زیادی از مرکب‌های سطحی، شسته می‌شوند. همچنین این کار باعث می‌شود در مصرف “مواد شیمیایی تمیزکننده” صرفه‌جویی شود.

مرحله ۳ : شستشوی شیمیایی

برای تمیز کردن کلیشه‌های فتوپلیمر، پاک‌کننده مناسبی انتخاب کنید که خاصیت فرسایندگی نداشته باشد. جهت تمیزکاری‌های سطحی، دستورالعمل‌های رقیق کردن مواد شیمیایی را دنبال کنید. پاک‌کننده را می‌توان به صورت دستی یا اتوماتیک به کلیشه اسپری کرد یا کلیشه را با پارچه آغشته به محلول پاک کرد.

کلیشه را به اندازه کافی به محلول تمیزکننده آغشته کنید. برای تحریک محلول و شل شدن مرکب خشک‌شده باید از یک برس نرم یا پارچه تمیز و بدون پرز استفاده شود. در هنگام کشیدن برس روی کلیشه، از پاک‌کننده‌ی تازه استفاده کنید و کلیشه را به صورت دوره‌ای با آب بشویید تا میزان تمیزی آن مشخص شود.

 توجه: هنگام استفاده از برس، پارچه یا هر وسیله دیگری برای پاک کردن کلیشه، فشار کمی اعمال کنید. فشار بیش‌ازحد در هنگام تمیز کردن روند فرسایش کلیشه را سریع‌تر می‌کند.

مرحله ۴ : شستشوی نهایی

پس از پاک شدن کامل مرکب از روی کلیشه، آن را با آب سرد بشویید. در این فرآیند ابتدا هرگونه مرکب یا رزین باقیمانده برداشته می‌شود، سپس مواد شیمیایی باقی‌مانده شسته خواهند شد.

توجه: اگر مواد شیمیایی پاک‌کنند‌ه‌ی باقیمانده روی کلیشه به‌درستی شسته نشوند، باعث تسریع در روند فرسایش کلیشه خواهند شد.

مرحله ۵ : خشک کردن

پس از تمیز کردن اجازه دهید کلیشه‌ها کاملاً خشک ‌شده و سپس آن‌ها را به‌درستی انبار کنید. برای انجام این کار می‌توان کلیشه‌ها را آویزان کرد، در پاکت‌ها و کشوها قرار داد یا برای محافظت در برابر نور لبه‌های آن‌ها را مهر و موم کرد.

هرگز از ابزارهای نام برده در ذیل، برای پاک کردن کلیشه استفاده نکنید!

برس‌های ارزان قیمت: ممکن است موی این برس‌ها جدا شود و به سطح کلیشه بچسبد در نتیجه بر انتقال مرکب تأثیر خواهد گذاشت.

برس‌های فلزی: از آن‌ها دوری کنید! با این کار کلیشه‌های شما خراشیده و پاره می‌شوند.

پارچه و حوله‌های فروشگاهی: درست مثل برس‌های ارزان قیمت هستند و باعث چسبیدن پرز و سایر مواد به سطح کلیشه می‌شوند.

از چه چیزهایی برای پاک کردن کلیشه‌های فتوپلیمر استفاده کنیم؟

همیشه برای پاک کردن کلیشه‌های خود از یک برس نرم با موی بسیار ظریف استفاده کنید. برس‌های پلاستیکی با کیفیت، بهترین گزینه برای انجام این کار هستند.

از کدام مواد شیمیایی باید دوری کنیم؟

هزاران ماده شیمیایی وجود دارد که می‌توانند به کلیشه‌های فتوپلیمر آسیب برسانند. مواد شیمیایی ذکرشده در ذیل برای فتوپلیمر بسیار مضر هستند و اغلب در تجهیزات چاپ فلکسوگرافی یافت می‌شوند. اگر از این مواد شیمیایی در هر جای کارخانه‌ی خود استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که با کلیشه‌ها تماس پیدا نمی‌کنند. یکی از رایج ترین دلایل صدمه به کلیشه، استفاده از یک یا چند مورد از این مواد شیمیایی برای “تسریع” روند تمیز کردن کلیشه است:

  • استون
  • اتیل استات
  • متیل اتیل کتون (MEK)
  • بنزین سنگین (نفتا)
  • ایزوپروپیل الکل
  • مواد معدنی تقطیری
  • پروپیلن گلیکول
  • الکل پاک‌کننده

انبار کردن کلیشه

کلیشه‌ها باید در اسرع وقت از محیط چاپ برگردانده شوند تا بتوان آن‌ها را تمیز و انبار کرد.

نگهداری صحیح کلیشه‌های فتوپلیمر

  • قرار گرفتن کلیشه‌ها در معرض مستقیم منابع نوری غنی از اشعه ماوراء بنفش مانند نور خورشید یا چراغ‌های بخار جیوه، باعث از بین رفتن خصوصیات فیزیکی آن‌ها می‌شود. با نگهداری کلیشه‌ها در پاکت‌ها یا کشوهای فیلم، از آنها در برابر نور محافظت کنید.
  • کلیشه‌ها را مستقیماً روی یکدیگر قرار ندهید. از کاغذ‌های جداکننده بین کلیشه ها استفاده کنید و حداکثر ۶ کلیشه را روی هم قرار دهید.
  • درجه حرارت در محل ذخیره نباید بیش از ۱۰۰ درجه فارنهایت (۳۷ درجه سانتیگراد) باشد زیرا حرارت بالا، باعث چسبندگی کلیشه ها می‌شود.
  • انبار کردن کلیشه‌ها روی سیلندرها یا در حالت خمیده باعث کشیدگی آنها شده و در نهایت منجر به افزایش آسیب‌پذیری سطح کلیشه می‌شود.