قسمت سوم

نتیجه گیری

در قسمت اول این مجموعه، تمرکز بر روی تعریف صحیح و شناسایی مشکل در چاپ بود. قسمت دوم به این موضوع پرداخت که چگونه اقدامات تیم‌های پشتیبانی و دانش و واکنش اپراتور چاپ گاهی اوقات می‌تواند مشکل را به حداقل برساند. قسمت سوم “نتیجه‌گیری” این مجموعه است که با تمرکز بر روی دستگاه‌های اندازه‌گیری برای تعیین ریشه‌ی مشکل، چگونگی استفاده از این ابزارها و مهارت‌های مورد نیاز برای شناسایی سریع و انجام اقدامات اصلاحی برای به حداقل رساندن یا از بین بردن مشکل می‌باشد.

یافتن اندازه‌های دقیق اثرات نقص

هنگامی که مشکل به طور دقیق شناسایی شد، مرحله بعدی کنترل آن است. برای کنترل مؤثر مشکل باید از ابزار دقیق اندازه‌گیری استفاده کنیم. اغلب ابزارهای انجام این کار می‌توانند از محدودیت‌های ساعت اندیکاتور و حتی دو ابزار قدرتمند یعنی چشم و گوش ما فراتر روند. اکثر این دستگاه‌ها برای جلوگیری از تولید چاپ معیوب، شناسایی علل پله کردن، رد دنده و رگه شدن استفاده می‌شوند. این ابزارها شامل موارد زیر است:

  • سیستم‌های بالانس حرکت افقی
  • ضربان سنج مکانیکی و الکترونیکی (استتوسکوپ‌)
  • دستگاه‌های جمع‌آوری داده‌های ارتعاش
  • چرخش سنج دستی
  • دستگاه‌های تجزیه و تحلیل تصویر

سیستم‌های بالانس حرکت افقی

این دستگاه‌ها قطعاً در تولید بسیاری از قطعات چاپ مانند سیلندرهای چاپ، هسته‌ی آنیلوکس و سیلندرهای فشار کاربرد مهمی دارند. با این وجود، این دستگاه‌ها واقعاً یک راه حل کاربردی برای متعادل‌سازی (بالانس) در چاپخانه نیستند چراکه هزینه‌ی این واحدها برای چاپ کم عرض (Narrow Web) تقریباً ۲۵۰۰۰ دلار و برای چاپ عریض (Wide Web) می‌توانند بیش از ۵۰۰۰۰ دلار باشند. بنابراین بهتر است توازن دینامیکی را به تولیدکنندگان بسپارید و گزارش آن را هنگام خرید، تعمیر یا معاوضه از تولیدکننده درخواست کنید.

ضربان سنج مکانیکی و الکترونیکی (Stethoscope)

استتوسکوپ‌های مکانیکی و الکترونیکی از ساده‌ترین ابزارهای مورد استفاده برای حل مشکلات سه‌گانه‌ی چاپ یعنی پله کردن، رد دنده و رگه شدن هستند. این دستگاه‌ها در یافتن موقعیت دقیق ارتعاش و سطح ارتعاش ناشی از عدم تراز T.I.R.، بهم خوردگی بالانس، ساییدگی و زاویه فشار یا فشار نامناسب دندانه‌های چرخ‌دنده به کار می‌رود. استفاده از استتوسکوپ‌های مکانیکی برای سنجش صدای قطعات کاربرد آسانی دارند در حالی که ارزان هستند. با در نظر گرفتن اینکه “لرزش” می‌تواند از قطعه‌ای به قطعه‌ی دیگر منتقل شود، امکان جداسازی قطعات ماشین چاپ و کنترل اجزاء به طور منفرد یک مزیت به شمار می‌آید. استتوسکوپ‌های الکترونیکی کنترل چندین نقطه را ممکن می‌سازند، در این حالت واحد‌های چاپ یا قطعات داخل هر واحد چاپی قابل ردیابی هستند. هدفون‌ها صدای مزاحم اطراف را حذف می‌کنند، در عین حال که حسگر‌های میکروفن در تشخیص محل مشکل فوق العاده عمل کرده و آن را با کد رنگی نمایش می‌دهند. کلید اصلی، کنترل هر کانال را جدا کرده و آن را برای کاربر تقویت می‌کند و به اپراتور امکان مقایسه فوری بین همه کانال‌ها را می‌دهد. با استفاده از یک استتوسکوپ الکترونیکی و یک  دستگاه گردآورنده‌ی داده‌های ارتعاش، تکنسین می‌تواند به سرعت، ضعیف ترین برخورد‌ها و اصطکاک‌ها را در ماشین چاپ متوجه شود.

دستگاه‌های جمع‌آوری داده‌های ارتعاش

دستگاه‌های جمع‌آوری داده‌های ارتعاشی، برای نظارت و تجزیه ‌و تحلیل شرایط سیلندر استفاده می‌شوند. کنترل شرایط یاتاقان و بوش بر اساس نظارت با فرکانس بالاست، که اغلب اطلاعات ۵۰۰ نقطه‌ای در هر اندازه‌گیری ثبت می‌شود. برای تجزیه ‌و تحلیل دقیق، معمولاً اتصال رایانه از طریق USB لازم است. هنگام استفاده از این دستگاه‌ها در یک واحد چاپ، یک حسگر خارجی توسط نگه‌دارنده‌ی مغناطیسی شما را قادر می‌سازد تا داده‌های پهنای باند را به طور دقیق و با اطمینان جمع‌آوری کنید. برخی از گردآورنده‌های داده ارتعاش با یک اتصال استروبوسکوپ برای تخمین سرعت شفت و فاز فرکانس اصلی جفت می‌شوند. این ویژگی به اپراتور اجازه می‌دهد تا تجزیه ‌و تحلیل تطبیق سرعت بین قطعات موجود در ایستگاه چاپی را انجام داده و مسائل مربوط به ضریب زاویه را شناسایی کند.

چرخش‌سنج دستی

استروبوسکوپ‌های دستی، حرکات چرخشی و ارتعاشی را اندازه‌گیری و آزمایش می‌کنند، و ابزاری ایده‌آل با هزینه‌ای اندک برای رفع مشکلات چاپ به شمار می‌آیند. هنگامی که فرکانس نمایش داده ‌شده برابر با سرعت واقعی باشد، قسمت در حال چرخش ثابت به نظر می‌رسد. استروبوسکوپ می‌تواند نوسان‌ و تشدید هارمونیک را در دستگاه‌ها و قطعات ماشین چاپ یا شرایط نامتعادل، تشخیص داده و اندازه‌گیری کند. چرخش‌سنج‌ها همچنین می‌توانند به مکان‌ها یا مناطقی که دارای حساسیت در کارکرد هستند، دسترسی داشته باشند.

دستگاه‌های تجزیه‌ و ‌تحلیل تصویر

سیستم‌های تجزیه ‌و ‌‌تحلیل تصویر، ابزاری هستند که برای ریشه‌یابی مشکلات چاپی پس از چاپ استفاده می‌شوند. دستگاه‌هایی مانند Flexo-IASII و BetaPro کاری فراتر از اندازه‌گیری معمول چاقی ترام (Dot Gain) انجام می‌دهند. تجهیزات آنالیز، قادر هستند میزان تفاوت اندازه‌ی ترام بین نواحی سالم و مشکل‌دار را مشخص کنند. آنها همچنین اندازه‌ی تخریب ترام‌های کلیشه‌ را اندازه‌گیری می‌کنند. منظور از تخریب، له‌شدگی یا کشیدگی ترام‌ها است. هنگامی ‌که یک ترام گرد، بیش از حد بیضی شکل چاپ شود، احتمالاً قلّه‌ی ترام له شده است. در این مورد خاص، کشیده شدن اندازه ترام چاپی در جهت حرکت جنس چاپی رخ می‌دهد. این موضوع معمولاً اپراتور را در چند مورد مختلفِ نگران‌کننده آگاه می‌کند. معمولاً کشیده شدن ترام ناشی از عمق زیاد کلیشه است. به عبارتی دیگر، فاصله سطح کلیشه تا بستر آن بسیار زیاد است (سطح بستر کلیشه کم است). این موضوع باعث می‌شود تا ترام‌ها  بدون اتکا و حمایت بمانند و احتمالاً وقتی تحت فشار قرار می‌گیرند تبدیل به ترام کشیده (له شده) می‌شوند. همچنین عدم هماهنگی بین  سرعت آنیلوکس، سیلندر کلیشه و سیلندر فشار می‌تواند از عوامل پله کردن، رد دنده، کشیده شدن ترام و رگه شدن باشد. واحد اندازه‌گیری ترام کشیده شده، Box Ratio یا ضریب مکعب است.Box Ratio نسبت ابعاد عمودی به ابعاد افقی حداقل مکعب در محدوده‌ی مستطیل شکل است که می‌توان متناسب با ترام‌ها متصوّر شد (ضریب مکعب = حداکثر اندازه افقی / حداکثر اندازه عمودی). به عبارت دیگر، حداکثر ارتفاع عمودی ترام است که بر حداکثر عرض افقی ترام تقسیم می‌شود. در صورت عدم وجود ترام کشیده، نسبت جعبه مقدار ۱.۰۰ خواهد داشت و این به معنی یکسان بودن ارتفاع و عرض است.  مقدار ۰.۹۰ –  1.10به طور کلی رد می‌شود در حالی که شما توسط لوپ هم، متوجه کشیده شدن ترام‌ها نخواهید شد.

حل مشکل یا به نتیجه رسیدن؟

ممکن است شما چگونگیِ این مشکلات را شناسایی کنید و از طریق تجزیه ‌و تحلیل و اندازه‌گیری مناسب با استفاده از ابزارهای مربوط، حتی علت اصلی آنها را متوجه شوید، اما مشکل هنوز حل نشده است. به محض اینکه این مشکلات به وجود بیایند، چاپ متوقف می‌شود و منتظر شماست تا در مورد آنچه باید انجام شود، تصمیم بگیرید. با استفاده از ابزارهای مناسب برای اندازه‌گیری اجزای چاپ، می‌توان علت اصلی مشکل را تشخیص داد اما مسیر حل مشکل، ممکن است متفاوت باشد. اجزای فرسوده در برخی موارد قابل تعمیر یا بازسازی هستند، اما اغلب باید تعویض شوند.

واقعیت این است که گاهی “دور زدن حل اصل مشکل” بهترین راه حل است. برای مثال، اگر چه فرآیند ایجاد تعادل (بالانس) می‌تواند برای مدت طولانی پاسخگوی حل مشکلات سه‌گانه یک سیلندر یا غلتک باشد، اما بالانس سیلندرها واقعاً یک رفع مشکل “فوری” محسوب نمی‌شود. این در حالی است که “دور زدن مشکل لرزش” می‌تواند چاره‌ای فوری و احتمالاً طولانی مدت باشد. بارها و بارها شنیده شده که افراد چسب پایه را دلیل اصلی پله کردن، رد دنده، کشیده شدن ترام و رگه شدن می‌دانند. صادقانه باید گفت که چسب پایه باعث هیچ یک از این مشکلات چاپی نخواهد بود. در مقابل بعضی موارد ساده در حل مشکلات سه‌گانه، بسیار بیشتر از دیگر عوامل مربوط و مستقیم، مؤثر هستند.

هموار شدنِ نواحیِ ناهموار

چسب پایه را به جای ضربه‌گیرهای (فنربندی) خودرو در نظر بگیرید. ما به فنربندی برای راحتی در سواری در مقابل چاله‌ها و برجستگی‌های جاده نیاز داریم چرا که آنها نوسان سطح جاده را جذب می‌کنند همانطور که یک چسب پایه‌ی خیلی نرم و دارای انعطاف‌پذیری بالا می‌تواند ارتعاش قطعات فرسوده و لرزش سیلندرها را پنهان کند. برای مثال نمونه‌های اسفنجی فشرده از برندهای مطرح مانند Lohmann’s 4.1/5.1 و ۳M’s 1115/1120 است. از دیگر محصولات و تولیدات چسب‌ پایه، که در حل مشکل پله کردن، رد دنده و رگه رگه شدن ترام اختصاص دارند می‌توان به Rogers R/bak SA3000 و ChannalBAC اشاره کرد. چسب نصب شده روی یوریتان با تکنولوژی اسفنجی گسسته Rogers R/bak برای کاهش رد دنده و فشار یاتاقان با از بین بردن ارتعاش و در نتیجه ایجاد یک سطح چاپی یکنواخت‌تر طراحی‌شده است.

فن‌آوری ChannalBAC نیز با وجود کانال‌های الاستومری موازی در غشاء خود، هوا را جدا می‌کند. نتیجه لایه‌ای است که نسبت به سطح ناصاف انعطاف‌پذیر عمل کرده و نوسان را پوشش می‌دهد. این فناوری برای طراحی‌های گرافیکی مشکل‌ساز ایده‌آل است.

اما تنها تولیدکنندگان چسب پایه بر کاهش مشکلات سه‌گانه‌ی چاپ متمرکز نیستند. این مسئولیت از چسب پایه تا سیلندر یک فناوری است که به طور خاص برای ماشین‌آلات چاپ کم‌عرض توسعه‌یافته است.

 Nu Tech Coatings Performance Enhancing Cylinderکه به اختصار PEC خوانده می‌شود پوشش مخصوصی از سطح را ارائه می‌دهد که کشیده شدن ترام و رد دنده را بسیار کاهش داده و اغلب از بین می‌برد. پوشش منحصر به فرد مستقیماً روی سیلندرهای موجود یا خریداری شده‌ی شما اعمال می‌شود. با استفاده از این فناوری صفحات مستقیماً با یک چسب ۰.۰۰۵ اینچی به سیلندر چسبانده می‌شوند و نیاز به چسب پایه‌های ۱۵ یا ۲۰ Mil (هر Mil مساوی یک هزارم اینچ است) را از بین می‌برند. بعد از استفاده از این پوشش مخصوص، گزارش ‌شده است که سطوح با تمام حلال‌ها و مرکب‌های فلکسو سازگار هستند.

تیغه دکتر بلید Daetwyler’s Stable Flex doctor blade در از بین بردن پرش تیغه متمرکز است و دارای یک لایه انعطاف‌پذیر با لبه‌ی بسیار صیقلی است. این تکنولوژی اجازه می‌دهد تا با جبران انحراف تیغه نسبت به سیلندر آنیلوکس در هنگام کار با سرعت‌های بالا، لرزش توسط تیغه جذب شود. با این روش اثرات پرش تیغه عملاً از بین می‌رود و مرکب به‌راحتی از سیلندر آنیلوکس به کلیشه منتقل می‌شود.

نکات کلیدی که باید از این مجموعه به یاد داشته باشید عبارتند از:

  • دلایل بالقوه زیادی برای این مشکلات چاپی وجود دارند.
  • تعدادی دستگاه و فناوری برای کمک به شناسایی یا ریشه‌یابی مشکل در دسترس هستند.
  • پس از شناسایی علت اصلی، روش‌های زیاد “دیگری” وجود دارند که می‌توانند باعث کاهش یا حذف عوامل ایجادکننده مشکل شوند (روش دور زدن حل اصل مشکل).

در پایان، امیدوارم که بتوانید اهمیت مشورت با متخصصی را که بتواند ابزارها و محصولی مناسب را پیشنهاد دهد بیابید و بتوانید با استفاده از آنها مشکلات خود را با ‌وضوح کامل، مقرون‌به‌صرفه، به‌موقع و منطقی حل کرده یا به حداقل برسانید.