بسته‌بندی دارویی نمایانگر یک بازار جهانی ۷۰ میلیارد دلاری است و با سرعت متوسط رشد مداوم (CAGR) حدود ۶٪ نسبت به سال گذشته در حال افزایش است. متأسفانه برخلاف سایر بخش‌های بسته‌بندی، “دارو” حوزه‌ای است که همیشه تقاضای زیادی دارد. این مسئله به‌ویژه در شرایط کنونی که عمیقاً در همه‌گیری COVID-19 واقع‌شده‌ایم، قابل رویت است. (جمله آخر مربوط به تاریخ نگارش مقاله است)

امروزه برخی از محبوب‌ترین قالب‌های بسته‌بندی دارویی عبارت‌اند از:

  • بسته‌های بلیستر (یا کارت‌های بلیستر/حبابی)
  • شیشه
  • پلاستیک
  • فویل
  • سایر بسته بندی‌های ویژه‌ی انعطاف‌پذیر

بسته‌بندی بلیستر چیست؟

با ادامه تکمیل این بخش از بسته‌بندی، روند نیز تغییر خواهد کرد. در این مقاله، ما نگاه دقیق‌تری به برخی از مراحل اصلی بسته‌بندی دارویی در سال ۲۰۲۱ و پس از آن خواهیم داشت.

۳ روند ظهور صنعت بسته‌بندی دارویی

بسته‌بندی دارویی در حال حاضر یک بازار بسیار پیشرفته است، اما چند نکته وجود دارد که این صنعت در تلاش است تا خود را به مدرن‌سازی برساند که هم برای تولیدکنندگان و هم خریداران سودمند باشد. این موارد بیشتر شامل ساخت بسته‌بندی است:

  • قابل دسترسی برای بیماران
  • سازگار با محیط زیست
  • سهولت در تولید

دسترسی

در حالی که تمام بسته‌بندی‌ها مناسب مصرف‌کنندگان هستند، بسته‌بندی داروها شاید تعریف این الزام باشد. امروزه‌‌ بسیاری از افراد خود درمانی می‌کنند (مانند: پمپ‌های انسولین و انژکتورهای خودکار) بنابراین اطلاع‌رسانی به بیمار همیشه در اولویت اول است.

به همه مواردی که روی بسته‌بندی دارویی چاپ‌شده‌اند فکر کنید:

  • دستورالعمل استفاده
  • هشدارهای آلرژی
  • دستورالعمل‌های دفع
  • تاریخ انقضا
  • اطلاعات تماس با مراقبت‌های اضطراری

بسته‌بندی دارویی و تمام جزئیات چاپ‌شده روی آن باید واضح، خوانا و برجسته باشد.

برخلاف سایر محصولات مصرفی، هدف اصلی بسته‌بندی دارویی اطلاع‌رسانی به خریداران به جای ترغیب آنها است.

بسته‌بندی سازگار با محیط‌زیست

زیست‌پایشی بودن بسته بندی‌ها به طور کلی یک روند عظیم در بسته‌بندی، خصوصا بسته‌بندی دارویی است. همچنین، در زمینه‌ی بسته‌بندی دارویی، صنعت بسته‌بندی باید ایمنی بیمار و تلاش‌های زیست‌محیطی را متعادل کند. یک روند نوظهور در داروخانه، مفهوم کیفیت توسط طراحی یا “QbD” است. این ابتکار عمل، تضمین می‌کند که دارو به طور دلخواه برای بیماران تجویز شود و هیچ‌چیز مضری برای محیط‌زیست از  بسته‌بندی خارج نشود. آلودگی محیطی با آنتی‌بیوتیک‌ها در سال‌های اخیر مشکل بزرگی بوده است، اینک “QbD” می‌تواند به جلوگیری از این مسئله کمک کند. همچنین پیشرفت روند بازیافت، در تمام قالب‌های بسته‌بندی ادامه دارد. این موضوع حتی شامل بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر پلاستیکی است که در حال تبدیل‌شدن به یک قالب بسته‌بندی قابل بازیافت است. تلاش به منظور یافتن راه‌کار برای جلوگیری از آسیب پلاستیک یک‌بار مصرف ادامه دارد، اما در زمینه پزشکی، این یک چالش خاص است.

سهولت در تولید

تولیدکنندگان با چه سرعتی می‌توانند دارو تولید کنند؟ چقدر سریع می‌توانند آن را بسته‌بندی و برای توزیع خارج کنند؟

در میان بیماری همه‌گیر COVID-19 تقاضای زیادی برای دارو وجود دارد و این فشار بیشتری را به تولیدکنندگان وارد می‌کند تا سریع‌تر بسته‌بندی‌ها را تولید کنند بدون اینکه کیفیت را از بین ببرند. داشتن بسته‌بندی دارویی که تولید و کاربرد آن راحت باشد، می‌تواند منجر به کاهش زمان تولید محصولات مهم پزشکی شود. در سال ۲۰۲۱ طراحان بسته‌بندی برای یافتن راه حل‌های سریع‌تر به نوآوری ادامه خواهند داد.

ارتقای بسته‌بندی دارویی

روند صنعت بسته‌بندی دارویی به ‌سرعت در حال تغییر است تا با صنعت پزشکی همگام باشد. همچنین عملیات چاپ فلکسو نیز باید به همین شکل ادامه یابد. در نظر گرفتن این سه گرایش، می‌تواند شما را در رقابت جلو بیاندازد. ارائه‌های نوآورانه چاپ فلکسو می‌تواند عملکرد کلی چاپ شما را برای محیط‌زیست سریع‌تر، کارآمدتر و بهینه کند.