برای چاپخانه‌های کم عرض و عرض متوسط، تعیین تنظیمات مناسب برای چاپ محصولات، می‌تواند یک چالش باشد. بسیاری از چاپخانه‌های عریض روی چاپ‌های بزرگ متمرکز می‌شوند که البته این انتخاب برای چاپخانه های کم عرض مقدور نیست.

“چاپ کم عرض” چیست؟

فلکسوگرافی یکی از انواع چاپ است که امروزه به سرعت در حال رشد بوده و جایگاه ویژه‌ای در صنعت چاپ دارد. از لحاظ عرض جنس چاپی این صنعت به سه بخش اصلیِ “چاپ عریض”، “چاپ متوسط” و “چاپ کم عرض” تقسیم می‌شود. چاپ عریض در فلکسوگرافی بر روی حجم زیاد و سرعت بالای چاپ برای تولید در اندازه‌های قابل توجه متمرکز است اما همین مسئله، مانعی بر سر راه تولید لفاف محصولات کوچک‌تر می‌شود. لذا چاپ “کم عرض” راه حل بهتری برای کارهای چاپی کوچک است. هر دو کاربردهای خاص خود را دارند اما “چاپ کم عرض” به طور کلی برای شرکت‌هایی که خواهان چاپ برچسب و سایر موارد مشابه با حجم کم هستند، قابل توجیه است.

تعریف “چاپ کم عرض”

“چاپ کم عرض” به هر دستگاه چاپی با عرض سیلندر تقریباً ۱۶ اینچ (۴۰ سانتیمتر) یا کمتر گفته می‌شود و ترکیبی از یک فرآیند چرخشی (روتاری) و چندین فرآیند خطی است.

برخی از نکات مهمی که “چاپ کم عرض” را از  چاپ عریض متمایز می‌کند عبارتند از:

  • عرض چاپ: بارزترین تفاوت، عرض سیلندرهاست که برای دستگاه های کم عرض از عرض های بین ۱۶ اینچ تا ۱۰ اینچ استفاده می‌شود.
  • مرکب های UV: این نوع مرکب با “چاپ کم عرض”، به خوبی تطابق دارد و با رعایت استانداردهای انتشار آلاینده‌ها، مزایای زیست محیطی را نوید می‌دهد.
  • ویسکوزیته مرکب: “چاپ کم عرض” فلکسو، از مرکب با ویسکوزیته‌ی حدود ۳۴ ثانیه، ۳#Zahn استفاده می‌کند. در مقابل، چاپ عریض از مرکب با ویسکوزیته‌ در حدود ۲۵ ثانیه ، ۲#Zahn استفاده می‌کند.
  • مرکب کُند خشک‌شونده: مرکب‌های پایه آبی که در کاربردهای “چاپ کم عرض” استفاده می‌شوند، سرعت خشک شدنشان کندتر است.
  • ضایعات کمتر: “چاپ کم عرض” در هر بار چاپ ضایعات کمتری ایجاد می‌کند.
  • هزینه‌های کمتر در انبارداری: “چاپ کم عرض” می‌تواند باعث صرفه‌جویی در فضا شود، بنابراین هزینه‌های صرف شده برای ذخیره‌سازی مواد اولیه در انبار را کاهش می‌دهد.

موارد استفاده از “چاپ کم عرض”:

“چاپ کم عرض” کاربردهای زیادی دارد! نه تنها می‌توانید بسته‌بندی انعطاف پذیر، لیبل ها و کیسه ها را چاپ کنید، بلکه می توانید دیگر الزامات مهم را در محصولات خود نیز برآورده کنید که در ذیل به برخی از این موارد اشاره شده است:

تیراژ پایین‌تر

در چاپ عریض باید مقدار قابل توجهی سفارش داشته باشید تا چاپ انجام شده برای کسب و کار خود را توجیه کنید. این مورد برای “چاپ کم عرض” صدق نمی کند زیرا چاپخانه هایی که از دستگاه های “چاپ کم عرض” استفاده می‌کنند، سفارش شما را حتی با تیراژ پایین می‌پذیرند.

حفظ محیط زیست

“چاپ کم عرض” برای به حداقل رساندن میزان انتشار ترکیبات آلی  (VOC)بسیار مناسب است. به‌علاوه “چاپ کم عرض” فلکسو با مرکب‌های UV که بسیار سریعتر از مرکب‌های دیگر خشک می‌شوند، بسیار خوب عمل می‌کند و باعث کاهش هزینه جهت تهیه تجهیزات گران قیمت خواهد شد.

تصاویر با کیفیت بالا

تصاویر چاپ شده توسط دستگاه های کم عرض فلکسو در مقایسه با دستگاه های چاپ عریض از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. اگر نیازمند تصویر چاپی با کیفیت بالا هستید، “چاپ کم عرض” فلکسو می‌تواند گزینه مناسبی برای نیازهای چاپی شما باشد.

انتخاب چاپ به روش زیست‌پایشی

استفاده از “چاپ کم عرض” گامی بلند در دنیای چاپ دوست‌دار محیط زیست است، اما بهتر است بدانید راه‌های متعددی وجود دارد که چاپخانه‌های فلکسو بتوانند به سمت روش‌های چاپ زیست‌پایشی گام بردارند.