در پروسه‌ی چاپ روی تیشو و کیسه‌های پارچه‌ای، تولیدکنندگان همیشه در تلاش جهت افزایش کارایی و کیفیت چاپ هستند.

چاپ روی تیشو و سطوح متخلخل در مقابل سایر سطوح رایج، بسیار متفاوت است. به همین ترتیب، برخی از نکات کلیدی در مورد نحوه چاپ بر روی تیشو و منسوجات متخلخل وجود دارد که در ادامه بصورت مختصر به آنها اشاره شده است.

۴ نکته برای برای چاپ روی تیشو و کیسه‌های پارچه‌ای

اپراتورهای ماشین‌آلات چاپ با اعمال تغییرات اندکی می‌توانند به بهترین کیفیت بر روی تیشو و کیسه‌های پارچه‌ای برسند.

که در این مقاله چهار مرحله اساسی برای بهبود کیفیت این نوع چاپ بیان شده است:

  • از مرکب‌های پایه آب استفاده کنید.
  • سیستم‌های خودکار تأمین مرکب را در نظر بگیرید.
  • سیستم‌های خشک کن با عملکرد بالا را پیاده سازی کنید.
  • از تجهیزات خود مراقبت کنید.

از مرکب های پایه آب استفاده کنید :

انتخاب مرکب پایه آب بجای پایه حلال در مورد ماشین‌آلاتی که پیوسته برای مصارف دیگری از جمله لیبل، لفاف و دیگر دسته‌های چاپی استفاده می‌شوند کاری اشتباه است، با این حال کاربرد مرکب پایه آب برای چاپ تیشو و کیسه‌های پارچه‌ای امری حیاتی است. به عنوان مثال اشکال چاپ ‌شده روی حوله‌های کاغذی، محصولات مراقبت از زنان یا دستمال صورت را در نظر بگیرید، این مواد به مراتب بیشتر از سایر لایه‌ها مرکب جذب می‌کنند، بنابراین ناروانی (ویسکوزیته) مرکب باید مناسب چاپ بر روی این اجناس باشد. ویسکوزیته‌ی پایین مرکب باعث می‌شود مرکب به لایه زیرین نفوذ کند.همچنین ویسکوزیته‌ی خیلی زیاد مرکب باعث عدم نفوذ مرکب به جنس چاپی می‌شود. بعلاوه، این محصولات با پوست و احتمالاً مواد غذایی تماس خواهند داشت، بنابراین استفاده از مرکب‌های پایه حلال یک اشتباه بزرگ است، زیرا آنها حاوی مواد شیمیایی مضر هستند. ماشین‌های چاپ قادر به چاپ تصاویر، با کیفیت بالا توسط مرکب‌های مبتنی بر آب هستند، اما تجهیزات چاپ جهت استفاده از مرکب‌های پایه آب ممکن است نیاز به برخی تغییرات جزئی داشته باشند. البته اطمینان داشتن از نوع مناسب مرکب‌های پایه آب برای چاپ بسیار مهم است.

از سیستم های خودکار تعیین مرکب استفاده کنید :

این سیستم‌ها اطمینان حاصل می‌کنند که مرکب به طور مداوم و به صورت صحیح بر روی سطوح تغذیه شود تا چاپ یکنواختی ایجاد شود. تغییرات در میزان مرکب را می‌توان به راحتی توسط رابط رایانه‌ای انجام داد. سیستم‌های خودکار تأمین مرکب، می‌توانند دستورالعمل‌های تنظیم مرکب را از حافظه بخوانند در نتیجه داشتن ترکیب مناسب برای تیشو و کیسه‌های پارچه‌ای راحت‌تر می‌شود.

سیستم های خشک کن با عملکرد بالا راه‌اندازی کنید :

آلودگی مرکب می‌تواند مشکلی در هر نوع سطح چاپی باشد که این امر اهمیت خشک شدن سریع را بیشتر می‌کند. به همین دلیل سیستم‌های خشک‌کن با عملکرد بالا می‌توانند بسیار مفید واقع شوند، زیرا آنها سرعت خشک شدن مرکب را برای جلوگیری از آلودگی و سایر مشکلات احتمالی بالا می‌برند. لایه‌های زیرین مانند تیشوها و کیسه‌های پارچه‌ای به دلیل اندازه زیاد، مستعد آلودگی هستند. افزایش سرعت سیستم خشک‌کن نه تنها باعث وجود گلوگاه در تولید نمی‌شود بلکه سبب افزایش خروجی ماشین چاپ فلکسو خواهد شد.

از تجهیزات و ماشین‌آلات خود مراقبت کنید :

انواع نگهداری مربوط به چاپ وجود دارد که شما با انجام دادن آنها مطمئن می‌شوید که چاپ روی کیسه‌های پارچه‌ای و تیشو بهترین نتیجه را می‌دهد. به عنوان مثال، جنس چاپی باید تراز شده و غلتک‌ها قبل از هر چاپ تنظیم شوند. همچنین فشار باید قبل از هر چاپ بازرسی و تنظیم شود تا جنس چاپی بتواند مرکب را به درستی بپذیرد.

و در آخر کلیشه‌ها باید مرتباً بازرسی و با دقت تمیز شوند. از تمیز کردن کلیشه‌ها با هر نوع حلال یا ماده تمیز کننده‌ای که ممکن است به فتوپلیمر آسیب برساند، خودداری کنید. برای بهترین نتیجه، دستورالعمل‌های تمیز کردن ارائه‌شده توسط سازنده کلیشه را دنبال کنید.

به حداکثر رساندن بهره‌وری محیط چاپ

اگر شما روی تیشو یا کارتن شیاردار چاپ می‌کنید، این نکات و ترفندها می‌توانند عملیات چاپ فلکسو شما را بهبود بخشیده و کارایی را به حداکثر برسانند. استفاده از مرکب‌ها، تجهیزات و روش‌های تمیز کردن مناسب، می‌تواند کمک شایانی به کیفیت چاپ کند.