از نشانه‌های این مشکل، خروجی کمرنگ از ماشین چاپ است بطوری که شبیه به نواحی محو شده به نظر برسد. این مشکل در حوزه‌ی چاپ فلکسو و پای ماشین چاپ به کچلی، محو شدگی یا (Skip out) معروف است. Skip out به دلیل کاهش انتقال مرکب در طول چاپ اتفاق میافتد.

انتقال کم مرکب میتواند نتیجه‌ی مشکل در موارد زیر باشد:

  • ماشین چاپ
  • کشش سطحی یا جاذبه جنس چاپی
  • فشار
  • غلظت مرکب و عدد pH
  • نحوه تعمیر و نگهداری
  • ماشین های چاپ

امروزه با وجود سرعت بالای ماشین‌آ‌لات چاپ فلکسوگرافی نمی‌توانیم اهمیت هماهنگی سیلندرهای چاپ و حرکت جنس چاپی را نادیده بگیریم، لیکن توزیع تعادل بین وزن غلتک‌ها از اعوجاج و محوی چاپ جلوگیری می‌کند. برای تنظیم و هماهنگی سیلندرها، بررسی و آنالیز فنی آنها از موارد مهم به شمار می‌آید. برخی موارد که موجب اشکلات اساسی در چاپ فلکسو می‌شوند عبارتند از:

  • لنگی
  • لرزش های شدید
  • کلیشه یا سیلندر فرسوده

برای اطمینان از اینکه جنس چاپی و کلیشه به‌طور یکنواخت در تماس با یکدیگر قرار می‌گیرند باید سیستم محرک که جنس چاپی را به ‌واسطه غلتک‌ها می‌کشد در یک سرعت پایدار و فشار یکنواخت کالیبره شوند. یاتاقان‌ها و گیربکس‌های فرسوده می‌توانند ناخواسته باعث حرکت‌های چپ و راست و یا بالا و پایین در جنس چاپی شوند. کاهش تماس بین کلیشه و جنس چاپی، مساوی با انتقال کم مرکب میباشد.

  • کشش سطحی و جاذبه جنس چاپی

کشش سطحی یا انرژی سطحی جنس چاپی بر میزان آغشتگی به مرکب تأثیرگذار است. انتقال مناسب سطح چاپی به کشش سطحی مرکب، کشش سطحی کلیشه و جاذبه سطحی جنس چاپی بستگی دارد.واحد کشش سطحی dynes/cm  می‌باشد به معنای گرایش یک مایع به حرکت در فضای باز در حالتی که به‌ وسیله یک سد ارتجاعی احاطه‌شده است (مانند قطرات آبی که روی یک سطح چرب شکل می‌گیرند). کشش سطحی نامناسب مرکب می‌تواند از انتقال و جذب آن روی جنس چاپی جلوگیری کند.

برای مطالعه مقاله کشش سطحی کلیک کنید.

  • انرژی سطحی

واحد اندازه‌گیری انرژی سطحی: joules/sq.meter می‌باشد که به لحاظ مفهوم در مورد جامدات به‌کار برده می‌شود. انرژی مازاد روی سطح اجسام در مقایسه با حجم آنها را انرژی سطحی می‌نامند.

  • فشار

زمانی که کلیشه‌های چاپ یا اسلیوها با جنس چاپی در تماس قرار می‌گیرند فشار روی مرکب اعمال می‌شود، فشار کم و یا مقدار کم مرکب باعث چاپ کمرنگ و وضوح تصویر محو می‌گردد. از طرفی هم ‌فشار بیش ‌از اندازه باعث می‌شود مرکب از لبه‌های خارجی قسمت چاپ ‌شده بیرون زده شود که این ایراد متداول با عنوان بیرون‌زدگی مرکب (feathering) شناخته می‌شود. بهترین راه جلوگیری از نواقص ناشی از فشار، اطمینان از فشار ثابت و یکنواخت در تمام طول حرکت سطح چاپی زیر سیلندرها است.

  • غلظت مرکب و pH

کنترل دقیق غلظت در مرکب های پایه حلال و سطح pH در مرکب های پایه آب بر عملکرد چاپ فلکسو بازدهی را بالا میبرد. دما و غلظت به یکدیگر مرتبط می باشند، برای حفظ دوام و انحلال‌پذیری رزین ها و حلال ها در مرکب های پایه آب باید سطح pH کنترل شود. در حال حاضر مکانیزم‌های هوشمند میتوانند این متغیرهای مهم را کنترل کنند.

  • تمیز کردن و نگهداری

اسلیوهای چاپ، کلیشه‌ها و سیلندرها نیازمند مراقبت و نگهداری هستند. نگهداری و نظافت آنها نه تنها باعث افزایش طول عمرشان می‌شود بلکه به بالا رفتن کیفیت چاپ نیز کمک می‌کند. برای این کار از مواد تمیزکننده شیمیایی مناسب که خاصیت خورندگی ندارند استفاده کنید. برای مرکب‌های خشک ‌شده پایه آب روی انواع پلیمرها از صابون ملایم و آب یا الکل صنعتی استفاده کنید. از حلّال مشترک برای شستشوی انواع مختلف مرکب (پایه حلّال، پایه روغن، UV و EB)‌ استفاده نکنید! باید بلافاصله بعد از چاپ (الاستومرها، کلیشه‌ها، سیلندرها و اسلیوها تمیز شوند. معمولاً برای تمیز کردن مرکب خشک‌شده و خرده‌ریزه‌های آشغال از برس های نرم استفاده می‌کنند. اجازه دهید تجهیزات فلکسو در هوای آزاد خشک شوند و حداقل ۴ ساعت بعد در شرایط دمایی مناسب به‌دور از تشعشات ازون آنها را انبار کنید.

  • رفع مشکل انتقال مرکب کم برای جلوگیری از به وجود آمدن کچلی در چاپ

توقف ماشین چاپ و هدر دادن جنس چاپی به دلیل کچلی در چاپ (Skip out) می‌تواند برای شما هزینه‌ساز باشد. کچلی در چاپ مشکل انتقال مرکب است و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

تجهیزات و مرکب را زود به زود کالیبره کنید تا مطمئن شوید که:

  1. عملکرد نرم و روانی دارند.
  2. حامل تصویر و جنس چاپی در تماس یکنواخت و یکسانی هستند.
  3. رطوبت و جذب کامل مرکب روی جنس ملموس است.