کثیفی در چاپ اغلب به صورت لکه‌های کوچک و تیره‌ی مرکب ظاهر شده که باعث ایجاد ظاهر کثیف، شبیه به چاقی ترام (Dot gain) در نواحی روشن سفارش چاپی می‌شود. در میان مشکلات چاپ فلکسو  کثیفی در چاپ می تواند ناشی از آنیلوکس انتخاب شده، ترکیبات مرکب، مشکلات جنس چاپی، آلودگی محیط چاپ و هر چیز دیگری باشد.

چه مواردی باعث ایجاد کثیفی در چاپ می‌شود؟

  • آلودگی و کثیفی

آلایند‌های موجود در هوا هر کجا که می‌رویم به ویژه در چاپخانه‌های فعال ما را محاصره می کنند. ماشین‌آلات چاپی باعث ایجاد الکتریسیته ساکن می شوند که در نتیجه ذرات گرد و غبار شناور در هوا و سایر آلاینده‌ها به آنیلوکس، مرکب و کلیشه یا حتی جنس چاپی جذب خواهند شد. بنابراین ترکیبات مرکب در هر کجا که با این آلاینده‌ها در تماس مستقیم باشند تحت تأثیر قرار می‌گیرند. مشکلاتی که قابل دیدن نیستند را نمی توان متوقف کرد، اما نگهداری‌های معمول به روش‌های صحیح و تهویه مناسب محیط چاپ، آلودگی را به حداقل  می رساند.

  • خشک شدن مرکب

مرکب خشک شده روی سطح آنیلوکس، کلیشه یا جنس چاپی نیز می تواند باعث کثیفی در چاپ شود. این موضوع ساده، می‌تواند یکی از موارد تمیزکاری باشد که از آن غفلت می شود. اگر مرکب خیلی سریع، نادرست یا غیرمعمول خشک شود ممکن است روی آنیلوکس، دکتر بلید (Doctor blade) یا کلیشه بماند و مشکلات فیزیکی در روند انتقال مرکب ایجاد کند. نتیجه از یک طرف می تواند منجر به کچلی در چاپ Skip out)) و از طرفی مشکلاتی مانند کثیفی در چاپ  شود.

شرایط جوی محیط چاپ مانند دما یا رطوبت، همیشه در سرعت خشک شدن مرکب موثر است. در هوای گرم‌تر و خشک‌تر سرعت تبخیر الکل ،آب و حلال‌های مرکب خیلی بالاتر است. کارشناسان معتقدند دمای “۷۲ درجه فارنهایت” و رطوبت “۵۰ درصد” بهترین شرایط محیط چاپ برای به حداقل رساندن مشکلات محیطی چاپ است.

  • ویسکوزیته نامناسب مرکب

مرکب می تواند خیلی روان یا سفت باشد. مرکب غلیظ به معنی ویسکوزیته‌ی بالاست که تاثیر مهمی در چگونگی فرآیند انتقال مرکب دارد. هر چه مرکب سفت‌تر باشد، احتمال تجمع آن در اجزای چاپ بیشتر می‌شود که علاوه بر ایجاد کثیفی در چاپ می‌تواند منجر به مشکلات دیگر مثل پُر شدن (Filling in) و پل زدن (Bridging) شود.

  • آنیلوکس غیر آماده

آنیلوکس سیلندری است که وظیفه انتقال مرکب به کلیشه را به عهده دارد. کنترل میزان مرکب منتقل شده توسط حفره‌های کوچک که سلول نام دارند و در سراسر آنیلوکس حکاکی شده‌اند انجام می‌پذیرد. مرکب خیلی زیاد روی سطح انیلوکس به معنی مرکب خیلی زیاد روی جنس چاپی است و برعکس. شما باید آنیلوکسی با حجم و تعداد سلول مناسب انتخاب کنید.

(Cell Volume) فضای نگهداری مرکب توسط حفره‌های آنیلوکس در “یک اینچ مربع” روی سطح آنیلوکس است که با واحد BCM اندازه‌گیری می‌شوند و (Cell Count) نیز به تعداد سلول‌های موجود در یک اینچ مربع از آنیلوکس اطلاق می‌شود و واحد LPI جهت شمارش آن استفاده می‌شود.

متخصصان صنعت چاپ اکیداً توصیه می‌کنند که LPI  آنیلوکس حداقل شش برابر بزرگتر از LPI  کلیشه چاپی باشد. این کار از فرو رفتن ترام در حفره‌های آنیلوکس جلوگیری می‌کند.

چگونه کثیفی در چاپ را حل کنیم؟

چاپ فلکسو یک فرایند حساس به فشار با قطعات و فرآیندهای مختلف است. به همین دلیل، در چاپ هر سفارش باید به فشار  بین سیلندرها به ویژه در نقطه تماس مرکب توجه داشته باشید. اما در مورد چاپ کثیف مسائل زیادی از ویسکوزیته‌ی مرکب و سرعت خشک شدن آن تا انتخاب آنیلوکس و کثیفی مرکب می تواند دلایلی اساسی باشند. فراموش نکنید مرکب بسته به برند می تواند رنگدانه اضافی داشته باشد یا چسب کلیشه خیلی ضخیم یا سخت باشد.