چاپ فلکسو فرآیندی است حساس به فشار! به طوری که اگر فشار به طور یکنواخت و صحیح از سیلندرها به سطح چاپ انتقال پیدا نکند با مشکلات بسیاری در چاپ مواجه خواهید شد. تا کنون دریافته‌ایم که عامل فشار در به وجود آمدن ۹ مشکل چاپ متداول مشترک است و اثر هاله‌ای یکی از آنها است. فشار باعث می‌شود مرکب از لبه‌های خارجی مرز چاپ بیرون زده و در اطراف سوژه، طرحی شبیه به هاله ایجاد کند. اثر هاله‌ای شبیه به چاقی ترام (Dot gain) است که پیش‌تر در مورد آن توضیح داده شد، ولی تصور نکنید فقط فشار باعث به وجود آمدن اثر هاله‌ای می‌شود. این مشکل اگر به سرعت رفع و اصلاح نشود باعث هدر رفتن زمان و هزینه خواهد شد.

بیشترین عوامل ایجاد کننده اثر هاله‌ای عبارتند از:

  • فشار بیش از حد سیلندرهای چاپ
  • فشار نامنظم سیلندرهای چاپ (عدم فشار یکنواخت)
  • انتقال زیاد مرکب
  • عدم انطباق سرعت حرکت سیلندر و جنس چاپی

فشار بیش از اندازه

مرکب تحت فشار، حتی اگر ویسکوزیته‌ی بالایی داشته باشد، از اطراف نواحی چاپ بیرون میزند. بنابراین اثر هاله‌ای در اطراف مرز چاپ نشانه فشار بیش از حد است. پس برای حل آن فشار  بین کلیشه و جنس چاپی را کم کنید.

فشار نامتناسب

چگونه می‌توان مطمئن شد که در محل تماس سطح کلیشه با جنس چاپی، فشار یکنواخت است؟ پاسخ بسیار ساده است! اگر اثر هاله‌ای فقط در یک قسمت از کل چاپ اتفاق بی‌افتد و یا اینکه شدت اثر هاله‌ای از نقطه‌ای به نقطه دیگر متفاوت باشد می‌توان از شدت فشار در محل تماس کلیشه با سطح چاپ مطمئن شد. اگر فشار در این محل یکنواخت و یکسان نباشد ماشین چاپ در  حین کار با مشکل مواجه خواهد شد. برای حل این مشکل از یکسان بودن فشار در محل تماس کلیشه با جنس چاپی مطمئن شوید.

انتقال بیش از اندازه مرکب

لازم است که مرکب به اندازه کافی و به طور کامل روی سطح چاپ بنشیند به عبارت دیگر سطح چاپ را مرطوب کند. بررسی پارامترهای زیر می‌تواند در جلوگیری از انتقال بیش از حد مرکب مؤثر باشد:

  • بررسی مکانیک ماشین چاپ (اجزا و قطعات)
  • کنترل آنیلوکس
  • تنظیم غلظت مرکب/درجه pH
  • آنالیز کشش سطحی/جذب سطحی

به احتمال فراوان این مشکل به دلیل حجم زیاد سلول‌های آنیلوکس یا عدم ویسکوزیته‌ی مناسب مرکب قابل حل است.

حجم سلول آنیلوکس

اگر حجم سلول آنیلوکس بالا باشد، مرکب بسیار زیادی از آنیلوکس به کلیشه و متعاقباً به جنس چاپی منتقل می‌شود، بنابراین آنیلوکس با حجم سلول کمتر و تعداد سلول بالاتر را انتخاب کنید.

غلظت مرکب

مرکبی که غلظت کمی داشته باشد به راحتی روی سطح چاپ پخش می‌شود و می‌تواند از اطراف مرز چاپ بیرون بزند. می‌توانید با ایجاد تعادل در مقدار دقیق آب، الکل یا حلال مرکب، ویسکوزیته را تنظیم کنید.

عدم هماهنگی سرعت چرخش سیلندر نسبت به حرکت جنس چاپی

سیلندر چاپ و جنس چاپی باید با سرعت یکسانی حرکت کنند و با یکدیگر هماهنگ باشند، در غیر این صورت کلیشه روی سطح چاپی کشیده شده و مرکب از اطراف تصویر چاپ شده بیرون می‌زند (مانند مشکل ترام توخالی). اپراتور چاپ باید به طور مداوم عملکرد چاپ را زیر نظر داشته باشد تا بروز چنین مشکلی جلوگیری شود.

حل مشکل اثر هاله‌ای با بررسی فشار، انتقال مرکب و سرعت

اجازه ندهید کیفیت چاپ شما تحت تأثیر اجزاء، قطعات ماشین چاپ و مشکل در انتقال مرکب پایین بیاید، اثر هاله‌ای با بررسی و بازبینی فشار، انتقال مرکب و سرعت به راحتی قابل پیشگیری است. با رعایت نکات گفته شده در این راهنما، می‌توانید از بروز مشکلات و هدر رفتن زمان و مواد اولیه جلوگیری کنید.