رد دنده، رده‌های روشن و تیره‌ به صورت ممتد است که معمولاً در فواصل منظم و عمود بر جهت حرکت رول چاپی (Direction) ظاهر می‌شوند. رد دنده ناشی از فشار در بخش مکانیکی و مشکلات فنی ماشین‌های چاپ است. خبر خوب این است که هنگام مواجه شدن با این مشکل، صدای غیر معمول از ماشین چاپ شنیده می‌شود، پس به راحتی قابل تشخیص است. اما در نظر داشته باشید که عوامل دیگر نیز می‌توانند در بروز این مشکل مؤثر باشند.

  • شناسایی رد دنده و حل این مشکل در چاپ فلکسوگرافی

به یاد داشته باشید که بخش بزرگی از مشکلات چاپی با توجه به نگهداری‌های معمول از اسلیوها، سیلندرها، کلیشه‌ها و مراقبت از ماشین‌آلات و قطعاتی مانند شَفت‌ها و دنده‌ها، قابل پیشگیری است. همان‌طور که اشاره شد، راه شناسایی این مشکل صدای غیر معمول ماشین چاپ است. دلیل احتمالی رد دنده، خرابی یا فرسوده شدن قطعات درگیر ماشین چاپ است که در بعضی موارد لازم است تعمیر یا تعویض شوند.

  • دندانه‌های ساییده شده

به ساییدگی دندانه‌های چرخ دنده به مرور زمان توجه کنید. در بیشتر موارد علت اصلی رد دنده ساییدگی دندانه‌های چرخ دنده است. به مرور زمان دندانه‌های چرخ دنده‌ها ساییده می‌شوند که باعث افزایش فضای خالی بین آنها می‌شود و می‌تواند باعث لرزش چرخ دنده و فشار چاپ شود. چرخ دنده‌ها باید مرتباً تمیز و روغن‌کاری شوند تا دنده‌های چرخ دنده در محل مناسب چفت شوند.

  • چرخ دنده های ناهماهنگ

آیا چرخ دنده‌ی ماشین چاپ تعداد دندانه‌ی مورد نیاز برای تکرار چاپ را دارد؟ آیا آنها در شیب مناسب هستند و زاویه‌ی دندانه‌های آن درست است؟ برای چاپ با کیفیت کلیه سیلندرها مانند سیلندر چاپ، آنیلوکس و سیلندر فشار باید به طور هماهنگ بچرخند. چرخ دنده‌های ناهماهنگ باعث عدم توازن در سرعت سیلندرها می‌شود و لرزش حاصل از آن سبب ایجاد رد دنده در چاپ خواهد شد.