گاهی زیر لوپ و هنگام آنالیز طرح چاپ شده شاهد وضعیتی در ترام‌ها هستیم که شبیه به دونات تو خالی است. ترام دوناتی (Doughnuts) به دلیل شکل دایره‌ای و تو خالی به یک نوع شیرینی به نام دونات تشبیه می‌شود و بر خلاف اسمش که بسیار لذیذ است، به ‌نوبه‌ی خود مشکلی بد و پرهزینه محسوب می‌شود. عوامل ایجادکننده‌ی ترام تو خالی در مقایسه با دیگر مشکلات معمول چاپ فلکسو کم تعداد و رفع آن نسبتاً آسان است. این عوامل عبارتند از:

  • تاب برداشتن کلیشه‌ها یا سیلندرها
  • ازدیاد فشار چاپ
  • عدم تنظیم کشش چاپ
  • مشکلات انتقال مرکب

تاب برداشتن کلیشه‌ها یا سیلندرها

اگر کلیشه‌ها یا سیلندرها تاب دار شده یا متورم شوند، از اندازه اصلی خود خارج شده و نتیجه‌ی کمترین درصد از ناهم‌ترازی، غیرقابل تشخیص بودن تصویر چاپی خواهد بود. معمولاً کلیشه‌های چاپ فلکسو به دلیل وجود مرکب‌ها و حلال‌های قوی در طول زمان دچار تورم می‌شوند. مرکب‌ها ممکن است با کلیشه سازگار نباشند یا مقداری از حلال روی کلیشه‌ها باقی بماند که در این صورت برای خشک شدن مرکب در فرآیند چاپ، زمان بیشتری مورد نیاز می‌باشد.

شما می‌توانید از اسلیوهای الاستومر ITR به ‌عنوان یک راه‌حل مناسب استفاده کنید. این کلیشه‌ها در مقابل استفاده مداوم از شوینده‌ها ، گرما و خوردگی مقاوم هستند و کارکرد آنها در چاپ‌های مداوم ۲ تا ۴ برابر بیشتر از کلیشه‌های فتوپلیمر عادی می‌باشد.

فشار چاپ

چاپ فلکسوگرافی فرآیندی است حساس به فشار! فشار بیش ‌از حد بین سیلندر چاپ و سطح چاپی باعث بروز مشکلاتی در کیفیت تصویر می‌شود. در مقابل، فشار کم هم باعث می‌شود که مرکب به ‌اندازه کافی به سطح چاپ انتقال پیدا نکند. مواجهه با ترام تو خالی در قسمت‌هایی از چاپ ممکن است به دلیل فشار بالا باشد که باعث فشردگی نوک ترام روی سطح جنس چاپی و فرار مرکب به اطراف می‌شود که طبیعتاً برای رفع آن باید فشار تنظیم شود.

عدم تنظیم کشش چاپ

عدم هماهنگی سرعت بین حرکت جنس چاپی و چرخش سیلندر چاپ موجب کشش و چاپ ترام به صورت تو خالی می‌شود. جهت بررسی و آنالیز ماشین لازم است توسط دستگاه‌های آنالیزور و تنظیمات ماشین این مشکل مرتفع شود.

انتقال مرکب

فرآیند انتقال مرکب توسط آنیلوکس به کلیشه و پس از آن به جنس چاپی منتقل می‌شود. کیفیت چاپ وابسته به این است که مرکب به اندازه کافی و مناسب روی سطح چاپ بنشیند (سطح جنس را مرطوب کند). در مقابل، ازدیاد یا کمبود مرکب منتقل شده باعث مشکلاتی در چاپ سفارش می‌شود. زمانی که مرکب به ‌اندازه کافی به جنس چاپی منتقل نشود ممکن است به دلیل ناکافی بودن حجم حفره‌ی آنیلوکس و یا مرکب خشک ‌شده در آن باشد که باعث جلوگیری از انتقال مرکب کافی می‌شود. اما پدیدار شدن ترام تو خالی احتمالاً به دلیل غلظت بسیار کم مرکب و یا کشش سطحی بیش ‌از اندازه‌ی مرکب است. برای رفع این مشکل حلّال را افزایش دهید. حلّال‌ها می‌توانند غلظت یا چسبندگی مرکب را کاهش دهند بدون اینکه باعث رقیق شدن بیش ‌از حد مرکب شوند.