گاهی پس از کنترل نمونه چاپ شده متوجه می‌شوید که حروف یا اشیائی از چاپ به هم چسبیده‌اند و یا دچار کاهش در وضوح چاپ شده‌اند. در این صورت با یکی از دو مشکل رایج و مشابه چاپ فلکسو رو به رو هستید” پُر کردن یا پُل زدن”. این مشکلات و سایر موارد ذکر شده ممکن است نتیجه‌ی طیف وسیعی از خطاهای مرتبط با “پیش از چاپ” تا “چاپ” باشد.  

در بیشتر موارد شما با یکی از نواقص زیر که موجب انتقال بیش از حد مرکب می‌شوند مواجه هستید:

  • ازدیاد فشار
  • حجم یا تعداد حفره‌های آنیلوکس، زاویه‌ی حکاکی سلول
  • ویسکوزیته‌ی مرکب

قبل از بررسی جزئیات، ابتدا بیایید به تعدادی علائم خاص بپردازیم که ممکن است با آن روبرو شوید.

پُل زدن (Bridging)

به معنی تجمیع شدن مرکب بین قله‌ی ترام‌ها به طوری که هنگام چاپ، ترام‌ها (Dots) به یکدیگر متصل می‌شوند. چسبیدن ترام‌هایی که باید میانشان فاصله باشد به پُل‌زدن معروف است. (به تصویر بالا توجه کنید!)

پُرشدگی در لبه‌های حروف به وضوح مشخص است. به قسمت بالای حرف n توجه کنید!

پُر شدن (Filling in)

به تجمع بیش از حد مرکب اضافی در فضاهایی است که قرار نیست چاپی داشته باشند، برای مثال حفره‌های حروف کوچک مانند g، b، ف و ط. در تصویر بالا پُرشدگی در لبه‌های حروف به وضوح مشخص است. به قسمت بالای حرف n توجه کنید!

مکانیک چاپ و فشار

برای سفارشاتی که نیاز به دقت و کیفیت بالایی دارند، مشکلات چاپ فلکسو به مانند “کابوس” به شمار می‌آیند. یکی از این کابوس‌ها مشکلات و پارامترهای فنی و مکانیکی چاپ است. فشار می‌تواند یکی از دلایل اصلی در مشکلات چاپ فلکسو باشد به طوری که فشار خیلی زیاد بین کلیشه و جنس چاپی، مرکب را در ناحیه‌ای که به آن متعلق نیست منتقل می‌کند، از طرفی فشار کم باعث مشکلات دیگری مانند کچلی در چاپ می‌شود.

یک فرمول! اگر کچلی در چاپ به‌طور مکرر اتفاق بیافتد نیاز به آنیلوکس بالاتری خواهید داشت و اگر به‌طور تصادفی اتفاق افتاد فشار بیشتر لازم است.

حجم آنیلوکس، تعداد سلول، زاویه حکاکی سلول

آنیلوکس سیلندری است که کار انتقال مرکب به کلیشه را انجام می‌دهد. میزان مرکب برای انتقال توسط الگویی از حفره‌های کوچک و دقیقاً هم‌اندازه کنترل می‌شود که سلول نامیده می‌شوند. مرکب خیلی زیاد روی آنیلوکس مساوی است با مرکب خیلی زیاد روی جنس چاپی که منجر به: پُل زدن و پُر شدن می‌شود.

پترن سلول‌ها توسط سه متغیر تعریف شده است:

  • حجم سلول
  • تعداد سلول
  • زاویه‌ی حکاکی سلول

حجم سلول آنیلوکس: فضای موجود برای نگه‌ داشتن مرکب در یک اینچ مربع روی سطح آن است، به‌طور کلی حجم بیشتر برای سفارشات با کنتراست و رنگ بیشتر و حجم کمتر برای سفارشاتی است که نیاز به جزئیات دقیق‌تر دارند. تعداد سلول‌های آنیلوکس در جهت زاویه‌ی حکاکی سلول حول محور آنیلوکس اندازه‌گیری می‌شود. تعداد سلول های بیشتر معمولا برای کارهای دقیق‌تر مناسب هستند در حالی که تعداد سلول کمتر برای کارهای پُرتر و با تراکم رنگ بالاتر انتخاب می شوند. به‌طور کلی شما باید حجم سلول کم‌تر و تعداد سلول بالاتری داشته باشید تا میزان مرکب منتقل شده برای چاپ یک تصویر تمیز و پُر جزئیات بهینه شود.

ویسکوزیته‌ی مرکب

ویسکوزیته یا چگالی مرکب نشان‌دهنده‌ی میزان مرکب منتقل‌شده توسط رول آنیلوکس، کلیشه یا اسلیو به جنس چاپی است. وقتی مرکب خیلی رقیق و نازک یا خیلی چگال و پُر چاپ شود می‌توان علت اصلی پُل زدن و پُر شدن را برآورد کرد.