امروزه در سراسر جهان، کلمه‌ی تولید به کلمه‌ی کنترل کیفیت گره خورده است. تولید بدون کنترل کیفیت می‌تواند فاجعه‌بار باشد و سرمایه‌ی زیادی را به هدر دهد. صنعت چاپ فلکسو نیز از این قاعده مستثناء نبوده و به شدت نیازمند واحد کنترل کیفیت پیش و پس از تولید است. در این میان حوزه‌ی چاپ برچسب و لیبل بسیار مورد توجه است کما اینکه ماشین‌آلات و دستگاه‌های متنوعی درحال توسعه و ارائه به بازار است. در این مقاله قصد داریم نکاتی را در مورد بهبود در فرآیند کنترل کیفیت چاپ لیبل ارائه کنیم.

کنترل کیفیت دستی (غیراتوماتیک)

  • در انتخاب تأمین‌کننده مواد اولیه مانند جنس چاپی، مرکب و حلال دقت کامل شده و از تولیدکنندگان قابل اعتماد و مواد استاندارد استفاده شود، این نکته تأثیر بسیاری در جلوگیری از هدر رفت زمان و سرمایه و مشکلات بعدی فرآیند تولید شما خواهد داشت.
  • ماشین‌آلات چاپخانه باید در بهترین وضعیت قرار داشته باشند و شامل هیچگونه مشکل فنی نباشند.
  • مواد اولیه و متریال‌ها هنگام ورود به چاپخانه باید به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت نیاز آزمایش شود.
  • شرایط نگهداری محصولات و مواد مانند انبار کردن و دما به طور دقیق رعایت شود.
  • به جز نمونه‌های اولیه هر چند صد متر، نمونه‌ی چاپ جدید با تجهیزاتی مانند اسپکتروفوتومترها آنالیز شود و با نمونه‌های قبلی تطبیق داده شود و پس از تأیید تطابق، شناسه گذاری و ذخیره گردند.
  • در تمام ایستگاه‌های کنترل کیفی، از ورود مواد تا نهایی‌سازی چاپ، فهرست کنترل (Check List) مناسب تهیه و با آموزش صحیح به اپراتور مربوط اقدام به رعایت شود. مبادرت و انسجام در انجام چک لیست از مهم‌ترین موارد کنترل کیفیت در همه‌ی چاپخانه‌های موفق می‌باشد.
  • آموزش نحوه‌ی استفاده از دستگاه‌های آنالیز رنگ و ثبت موارد مربوط به هر نمونه از اهمیت بسیاری برخوردار است، همچنین در صورت عدم استفاده از ماشین‌آلات کنترل کیفیت سعی در آموزش اپراتور کنترل کیفی برای تطابق نمونه‌ی تایید شده و نمونه‌های اتفاقی چاپ شود.
  • حین چاپ مواردی مانند تغییر رنگ، چسبندگی مرکب، تغییر در کیفیت متریال چاپی باید بارها و بارها با نمونه‌ی مورد تایید مشتری مطابقت داده شود.
  • پس از چاپ به نحوه‌ی انبارسازی و شرایط محیطی مانند دما و رطوبت برای جلوگیری از تغییرات آتی دقت فراوان شود.

کنترل کیفیت هوشمند (اتوماتیک)

GlobalVision

GlobalVision Solutions دو فایل را به صورت دیجیتالی مقایسه می کند تا تفاوت بین این دو را تشخیص دهد، در ابتدا نمونه‌ی چاپی مورد نظر را اسکن کرده سپس با فایل آماده‌ی چاپ مقایسه‌ی پیکسل به پیکسل می‌کند. همچنین این دستگاه می‌تواند نمونه‌‌ی چاپ جدید را اسکن کرده و با نمونه‌ی مورد تأیید مشتری مقایسه کند و تمام تفاوت‌ها از بارکد و نوشتار گرفته تا دلتای رنگ را برای اپراتور آشکار سازد. با GlobalVision می‌توانید محتوای دیجیتال یا نمونه‌ی چاپ شده را با ضریب ۱۰۰٪ صحت نسبت به درخواست مشتری به تولید برسانید.

AB Graphic International

ماشین‌آلات abg این امکان را در اختیار شما و تجارتتان می‌گذارند تا با سرعت بسیار بالا رول‌های چاپ شده را با نمونه‌ی مورد تایید مشتری مقایسه کنید و از ارسال نمونه‌های خراب به انبار آماده‌ی تحویل جلوگیری کنید. از امکانات فوق‌العاده جالب این ماشین‌آلاتِ کنترل کیفیت می‌توان به دقت بالا در تشخیص و جداسازی نمونه‌هایی که دچار مشکلات چاپی مانند ناخوانایی، چاپ نوشتار خراب، بارکد ناخوانا، ترام‌های کثیف یا مخدوش و رنگ‌های باطله است اشاره کرد.